Recension: The Rite

The Rite

Årets kalkon

Michael är en ung man som bestämmer sig för att bli präst, men efter sin utbildning på fyra år upptäcker han att han egentligen inte tror på gud, djävulen eller något alls. Med andra ord har han inte hittat sin tro än och därför pratar han med sin ledare för att avsluta sin utbildning och leva ett ”normalt” liv. Men han bli övertalad till att ta en sista kurs i Rom och se om fader Lucas (Anthony Hopkins) kan övertyga honom om guds existens. Under sin resa bekantar Michael sig en hel del med exorcismer och utförandet av dem, speciellt genom fader Lucas.

Svenska regissören Mikael Håfström har slängt in allt som är typisk en demonrulle; besatta tjejer som pratar med mansröst, kroppsdelar som vrids åt fel håll, präster som mässar medan den besatte skriker könsord och hovspår som lämnats i snön. Något som jag aldrig förknippat med djävulen är mulor, som flitigt används som djävulens budbärare i filmen. Hur skrämmande är en mula med röda ögon? Hur seriöst låter det? Fjolårets The Last Exorcism försökte i alla fall få in något nytt i genren och Paranormal Activity är något nytt, men detta har vi sett innan.

Manuset är ointressant och oinspirerat samtidigt som skådespelarensemblen desperat försöker göra något bra av det utan att lyckas. Den enda som ganska väntat klarar sig är Anthony Hopkins som ger en bländande prestation som fader Lucas och lyfter filmen några snäpp, annars är detta en demonrulle utan skräck, finess och känsla. Årets första och förhoppningsvis enda skräckkalkon är här och jag hoppas innerligt att vi slipper fler exorcism-rullar. Det blir en etta till The Rite.

1/5

Skådespeleri: 1 (en fyra för Hopkins)

Filmens specialitet: exorcismer - 2