Recension: The Village

The Village

Smärtsamt vacker

”The Village” marknadsfördes enormt. Visst var det bra? Nja, i detta fall var det inte så. Den marknadsfördes som en skräckfilm och det stämmer inte. ”The Village” lutar mer åt thriller än skräck, och ännu mer åt dramahållet.

”M. Night Shyamalan”, skaparen bakom de enorma succéerna ”Signs”, ”Sjätte Sinnet” och ”Unbreakable” är känd för att göra filmer med så kallade ”twister” i slutet. Det betyder att hela filmens handling i stort sett vänds upp och ner, vilket för det mesta brukar chocka och överraska publiken. Även här i ”The Village, vilket han regisserat, producerat och skrivit manus till finns det en sådan.

Handlingen är mycket intressant; djupt in i hjärtat av en skog finns en liten by befolkat med människor som skulle ha levt i ett mycket harmoniskt tillstånd om det inte var för varelserna i den omgivande skogen. Ingen vågar lämna byn för att gå in i skogen, men det resulterar i att inga varelser känner sig hotade och de lämnar byn ifred. Då en man vid namn ”Lucius Hunt” (Joaquin Phoenix) ändå går in i skogen får det oförutsedda konsekvenser som många drabbas av. Det är en mycket spännande början då filmen lyckas fånga tittarens intresse med en gång och sämre blir det inte av alla kända skådespelare som dyker.

Som tidigare nämnt har ”Joaquin Phoenix” (Gladiator, Ladder 49) en mycket stor roll, men även stjärnor som ”Adrien Brody” (King Kong, The Pianist), ”William Hurt” (Syriana, Mr. Brooks), ”Sigourney Weaver” (Alien) och ”Brendan Gleeson” (Troja, Harry Potter & Fenixorden) dyker upp och sätter sin personliga glans på filmen. Nykomlingen” Bryce Dallas Howard” lyckas stjäla varenda scen hon är med i och kommer troligen få en välförtjänt Oscarsstatyett i framtiden. Skådespelarna gör ett strålande jobb och bortsett från ”Howard är det mest ”Brody” som briljerar som den utvecklingsstörde ”Noah Percy”.

Filmen marknadsfördes som en skräckfilm vilket var det största misstaget filmbolaget kunde ha gjort. Visserligen blev ”The Village” en stor succé världen över och spelade in sin budget flera gånger om, men blev publiken lika nöjda? Svaret är nej. Många (bland annat jag) hade förväntat sig en rå skräckfilm, med monster, blod och våld i stora mängder. Trailern som visades bäddade för en sådan film då det mest skrämmande och spännande i filmen hade samlats ihop till en explosiv trailer. Jag vet inte riktigt om det var regissören som ville ha det så eller om det var filmbolagets fel (gissar på filmbolaget), men då filmen inte alls var som trailern hade lovar lämnades många besvikna, däribland 95 % av kritikerna som totalsågade filmen. Jag däremot, blev positivt överraskad.

”The Village” är en otroligt vacker film som skildrar människans mörkaste sidor, som skildrar en kärlekshistoria som överskrider alla gränser och som skildrar filmkonsten när den är som bäst. Detta är en film där dialog och bilder för handlingen framåt, en film vars musik blev Oscarsnominerad och som har sina skrämmande, men få, sekvenser. Kameraarbetet, fotot och redigeringen är allesammans i världsklass, likaså skådespeleriet och musiken. Dessa faktorer bidrar till ”M. Night Shyamalans” bästa rulle hittills, en smärtsamt vacker film som får tittaren att tänka om ett par gånger och i bästa fall förstå filmen, eller att stänga av halvvägs och kalla den för trist och långtråkig (vilket är vanligast).

5/5

Filmens specialitet: människans natur - 5