Recension: The Blind Side

The Blind Side

Vita människor som snällast

The Blind Side handlar om Leigh Anne (Sandra Bullock) och Sean Tuohy (Tim McGraw) som öppnar sitt hem för Michael Oehr (Quinton Aaron), en hemlös, mörkhyad kille som går under namnet Big Mike. Michaels tidigare erfarenheter av skolan och familjelivet är inte mycket att skryta med så därför blir det en uppgift för främst Leigh Anne som vill att han ska lyckas och utvecklas. Vi får se hur hon stöttar honom samtidigt som han visar ett visst intresse inom fotboll och satsar på det.

Detta är förra årets kassako som spelat in över $300 miljoner på en budget under $30 miljoner och även gav Sandra Bullock hennes första Oscar. Filmens är baserad på en sann historia och för att intyga det avslutas filmen med den riktiga familjen. Det är en unik och värmande historia som känns ända in till hjärtat och bevisar att även den mest hopplösa kan lyckas med det omöjliga. Hur filmen däremot skildrar detta kan ifrågasättas; alla goda människor i filmen är vita och kristna, medan de mörkhyade är kriminella, våldsamma, hemlösa eller nerknarkade.

Om det är något omedvetet från filmmakarnas sida återstår att se, men för mig blir det trångsynt och tråkigt, som om allt i livet skulle vara så svart/vitt. Däremot ska Bullock nämnas som gör sin bästa prestation hittills som den charmiga och smått bossiga Leigh Anne; nu när man tänker tillbaka på Miss Secret Agent är det nästan så att man skäms. De övriga skådespelarna gör bra prestationer och filmen är som helhet bra, men som sagt finns det en väldigt störande detalj som jag nämnde, och det drar ner betyget.

3/5

Filmens specialitet: att inte ge upp - 3