Recension: Water For Elephants

Water For Elephants

I väntan på kemi finns det vackra

Jacob (Robert Pattinson) är en ung student med en lovande framtid, men efter en tragisk bilolycka blir han ensam kvar utan pengar eller tak över huvudet. Han ger sig ut för att leta efter jobb och hamnar av en slump på ett tåg som visar sig vara transportfordon för en circus. Chefen August (Christoph Waltz) ser potential i honom och ger han jobbet som veterinär, samtidigt som Jacob får upp ögonen för hans fru Marlena (Reese Witherspoon).

Filmens intro har många likheter med Titanic och hur den gamla damen berättar historien som sedan utspelar sig, här är det istället en gammal Jacob som berättar sin historia. Det är en småputtrig berättelse utan större överraskningar, men lyckligtvis klarar sig filmen bra ändå. Scenografin är jättefin och miljöerna osar circus, det är välgjort och väldigt mysigt med alla djur (inklusive elefanten Rosie som är filmens största överraskning). Musiken är välkomponerad och fotot vackert, så med andra ord finns det mycket att avnjuta.

Waltz gör filmens bästa tolkning som den instabila chefen August, Witherspoon klarar sig hyfsat medan Pattinson inte gör mycket alls. Det är kul att se han solbränd och utan huggtänder, men det förklarar inte faktum att han är en väldigt endimensionell skådespelare som behöver utvecklas. Det finns ingen kemi mellan Witherspoon och Pattinson, de är som från två olika planeter och jag uppfattade ingen gnista eller spänning mellan deras karaktärer. Water for Elephants lyckas trots detta bjuda på lagom mycket tårar, skratt och kärlek samtidigt som biopubliken lämnar salongen med ett leende på läpparna.

3/5

Filmens specialitet: elefant - 3