Recension: Mother's Day

Mother’s Day

En mors mardröm

Beth och Daniel Sohapi spenderar tillsammans med några vänner en trevlig eftermiddag i parets hus. Musiken är hög, biljardspelandet i full fart och alla har det trevligt. Utan vidare dyker tre beväpnade män upp i huset, en av dem allvarligt skadad, och tar över kontrollen under hot och våldsamma händelser. Kort därefter dyker deras mamma upp och sätter igång ett spel som avslöjar vännernas hemligheter, samtidigt som hon under tiden passar på ett ”uppfostra” dem.

Från regissören av Saw 2, 3 och 4 kan man inte förvänta sig något barntillåtet direkt – och Mother’s Day är inget undantag. Filmens syfte ligger inte i dess våld utan mer i själva händelserna som leder till att de olika karaktärerna lär känna varandra. I början tyckte jag att karaktärerna var outvecklade, men under filmens gång får man reda på mer och mer samtidigt som skådespeleriet blir bättre. Rebecca De Mornay i rollen som mamman är lätt att tycka om, samtidigt som man mer än gärna avskyr henne. Hennes närvaro är skrämmande och det blir ännu mer obehagligt när det verkligen ser ut som om hon tror på det hon säger och gör.

Som tur är inte våldet förstorat utan det finns en mening med allt och det är mest spänningen som får plats att sträcka på benen och greppa om filmen. Det finns knappt en tråkig sekund och jag undrade jämt och ständigt vad som skulle ske och blev ganska förvånad av filmens twister, även om de brister i trovärdighet. Musiken påminner mycket om Saw-filmernas välkända melodi och likaså gör klippningen och fotot det. Det blir en stadig trea till Mother’s Day som är en spännande, annorlunda och mer lyckad remake av en klassiker från 80-talet.

3/5

Filmens specialitet: störd mamma - 4