Recension: The Help

The Help

Emotionellt rörande och viktig

Under 1960-talet i Mississippi upptäcker Skeeter (Emma Stone) att det finns ett ämne man inte riskerat att skriva om; nämligen de mörkhyades tillstånd och utsatthet i samhället. Hur de arbetar med att ta hand om de vitas barn, ser dem växa upp för att senare jobba för dem när de vuxit upp. Hon bestämmer sig för att skriva om det, men det uppstår dock komplikationer i form av Hilly (Bryce Dallas Howard) som är fast besluten att visa vart de mörka hör hemma, men hemhjälpen Aibileen (Viola Davis) gör allt i sin makt för att hjälpa Skeeter.

Man har lyckats pricka in rätt skådespelare för varje roll vilket i detta fall är mycket viktigt; karaktärerna känns trovärdiga och i sin tur välspelade vilket leder till att man under filmens gång blir emotionellt rörd ett flertal gånger. Agerandet är felfritt och David gör en mycket fin och sårbar tolkning av Aibileen, samtidigt som Howards interpretation av Hilly är avskyvärd, samtidigt som man inte kan få nog av henne. Stone är som vanligt duktig och lyfter filmen med sin närvaro, som för övrigt har vacker musik och stiligt kameraarbete.

Dess längd på nästan 150 minuter uppfattades dock som mycket kortare, filmens historia är så hoppas engagerande och gripande att tiden flyger förbi. Det är både tragiskt och beklagligt att se hur vardagen har sett ut och hur det har utvecklats, samt vilka sorts personer som har legat bakom utvecklingen som slutligen lett till världen vi lever i. Det blir en stadig fyra till The Help som i Sverige har fått titeln ”Niceville”.

4/5

Filmens specialitet: verkligheten - 5