Recension: Irréversible

Irréversible

En fransk skräckfantasi

Alex (Monica Bellucci) är på en fest med sin man Marcus (Vincent Cassel) och deras gemensamma vän Pierre (Albert Dupontel). Efter ett litet bråk med Marcus bestämmer Alex sig för att bege sig hemåt och lämnar festen. På väg hem gör hon misstaget att ta gångtunneln istället för att korsa vägen – där nere möter hon vad som kan komma att bli det sista i hennes liv. Hon våldtas och misshandlas brutalt och vi får se de konsekvenser som händelsen får för Marcus och Pierre de kommande timmarna.

Detta är en fransk film som uppmärksammades världen på grund av dess uppbyggnad; den börjar med slutet och man får se händelserna i bakvänd ordning. Man har även spelat in den i längre sekvenser utan klipp för att berätta historien på ett trovärdigt sätt. Skådespeleriet är väldigt naturligt och äkta, största delen av manuset är improviserat och dialogen flyter på utan större problem. Filmens råa och vågade stil är också värd att nämnas; kameraarbetet är skickligt genomfört och skapar en ihärdig obehagskänsla samtidigt som man experimenterat med både ljus och ljud för att framhäva känslan av förvirring och skräck.

Våldsscenerna och våldtäktsscenen är mycket välgjorda och därför är det riktigt jobbigt att se det som enligt mig är den mest trovärdiga skildringen av ett sådant brott. Detta är en väldigt speciell och jobbig filmupplevelse som inte glöms av i första taget, inte bara eftersom det kretsar runt ett känsligt ämne, utan för att filmen i sig är väldigt experimentell. Det som hindrar Irréversible från att få en femma är att den trots sin speciella uppbyggnad inte är intressant hela vägen då man redan vet hur historien slutar när filmen börjar närma sig sitt slut.

Många har sagt att filmens våldtäktsscen är för lång och överdriven och nästan pornografisk, medan jag anser att detta är en realistisk skildring av människans vidriga natur och brottets hemska djup, en sida av människan som ingen ska behöva uppleva. Tyvärr är det inte så och filmen skildrar det ganska klart och tydligt, det känns som en smäll i ansiktet och man glömmer inte det man sett i första taget.

4/5

Filmens specialitet: långa tagningar - 5