Recension: Låt Den Rätte Komma In

Låt Den Rätte Komma In

”Kunde ha blivit…”

Oskar är en ensam och mobbad kille som går till skolan utan någon större glädje och kommer hem till ett hem som inte ger den värme och kärlek han behöver. Hans liv flyter på utan några större händelser ända tills Eli flyttar in i lägenheten bredvid. Hon luktar konstigt, har på sig lite kläder trots att det är kallt och vistas ute endast när det är mörkt. Oskar finner henne intressant och de börjar en vänskap som blir mycket djupare än vad någon av dem kunde ha trott, samtidigt som sanningen om Eli sakta men säkert kommer fram.

Detta blev en av de mest kritikerrosade filmerna någonsin och fick mycket uppmärksamhet världen över, så mycket att en amerikansk och i mitt tycke bättre version släpptes. Enligt mig är filmens största svaghet brist på stämning och trovärdigt skådespeleri. Takten är långsam vilket passar historien, men det är ingen stämning som skapas utan handlingen famlar runt i mörkret och gör inget större intryck. Skådespeleriet känns tveksamt och halvdant, som om man helt enkelt nöjde sig med det man hittade.

Med rätt material kunde man ha skapat en film som hade blivit lika gripande och tät som den amerikanska versionen, men här slarvas det bort och blir en spretig film om udda vänskap. Manuset är bitvis välskriven, men det finns repliker som är opassande och skrattretande vilket är tråkigt. Slutligen måste jag berömma både musiken och fotot som gör att filmen någorlunda blir intressant och fin att se på, annars är detta en film som kunde ha blivit mycket bättre.

2/5

Filmens specialitet: udda vänskap - 2