Recension: Breaking Dawn Part 1

Breaking Dawn – Part 1

Skrattretande är bara början

Den dramatiska triangelhistorian mellan Bella (Kristen Stewart), Edward (Robert Pattinson) och Jacob (Taylor Lautner) fortsätter. Nu förstår vi att Bella till slut valt Edward (efter tre filmer) och det är dags att nästa steg: giftermål. Men vad händer sen? Det är dags för smekmånaden, där vad som helst kan hända… Kommer Bella kunna kyssa Edward utan att han slungas undan? Kommer Jacob klara av pressen och inte riva av sig tröjan? Kan varulvarna komma överens med vampyrerna för Bellas skull?

Jag har aldrig läst böckerna och filmerna har sannerligen inte varit något som fått mig på fall. Böckerna i all ära, men i mina ögon har de tre senaste filmerna inte haft något värde i form av respektingivande skådespeleri, beundransvärt foto eller genomtänkt manus. Snabba hafsprodukter för att mätta de hungrande tonårsflickor som tjuter av förtjusning så fort Jacob blottar en halv biceps. Här har man liksom sista Harry Potter bestämt sig för att dela upp sista boken i två delar – frågan är varför?

Händelserna i del 1 består av tre delar; bröllopet, smekmånaden och det som händer efter smekmånaden, men risk för att avslöja mycket. Det är utdraget och ekande tomt utan varken betydelse eller filmskaparglädje. Man har slängt in alla onödiga scener som annars skulle försvinna under en vassare klippning för att fylla ut speltiden. Bella kysser Edward. Paret spelar schack. Edward kysser Bella. Sex. Mer schack. Lite naket. Båda kysser varandra. Okey, jag fattar, ni är på smekmånad, sen då?

Det hela blir inte bättre av att varken effekterna eller skådespeleriet har förbättrats. Vargarna ser lika animerade ut som alltid och Stewarts drömska/kåta/illamående/uttråkade/bedrövade/smärtsamma blick finns som väntat där. Det är en bedrift att lyckas med allt samtidigt, men en karaktär byggs inte upp genom en enda blick. Detta är absolut ingen förbättring mot de tidigare filmerna, men här finns det mycket mer att skratta åt; replikerna är smärtsamt dåliga. Knappt fem scener in i filmen sliter Jacob av sig tröjan; otippat..?

1/5

Skratt: - (oavsiktligt blir det en 5)

Filmens specialitet: vad händer med Bella? - 2