Recension: War Horse

War Horse

Sentimentalt och blödigt

Albert Narracott (Jeremy Irvine) får en häst av sin far – men får även lova att han omgående ska göra hästen klar för att ploga deras fält. Albert och hästen kommer varandra väldigt nära men när kriget plötsligt gör sig påmind blir familjen tvungna att sälja hästen för att klara sig. För Albert blir det en tuff resa då han till varje pris vill få tillbaka sin nya vän och ger sig därför med i armén, där även hästen hamnat. Vem av dem överlever? Kommer de återförenas?

Steven Spielberg har aldrig varit rädd för att bre på med stora, svallande känslor och tårdrypande stråkar där karaktärer lämnar varandra i slow-motion och oftast har han lyckats göra det med fingertoppskänslan som så många regissörer inte besitter. War Horse är en otroligt vacker film med slående foto och drömska miljöer, påkostade scener och bra skådespeleri. Filmens huvudroll spelas av en häst – och är man en hästmänniska lär man kvida av lycka.

Vi får se en rad händelser ur en hästs ögon och visst är det en annorlunda synsätt, men det brinner aldrig till och Spielberg hamnar mest i en ultrasentimental cirkel som aldrig vill ta slut. Hjärtat är på rätt ställe men det blir varken tillräckligt engagerande eller laddat för att jag ska känna mig medryckt eller fälla en tår, vilket filmen vill att man ska göra. Oh ja, så fort tillfället ges blir det blödigt och närbilder på hästen pepprar tittaren i desperata försök att förklara hur hemskt allt egentligen är.

Det hela förbättras inte av att kriget skildras på ett väldigt barnvänligt sätt – faran infinner sig aldrig och innerst inne vet man att allt kommer sluta lyckligt. Däremot är Irvine ett namn som man ska hålla koll på, Spielberg har hittat en blivande stjärna. Det blir en tvåa till War Horse som egentligen inte är en dålig film, synd att den är för tam för sitt bästa.

2/5

Filmens specialitet: se allt ur en hästs ögon - 5