Recension: Real Steel

Real Steel

Med både det ena och det andra

Filmen utspelar sig i en framtid där boxning mellan människor ersatts med boxning mellan robotar som styrs av människor. Det har förvandlats till en populär sorts underhållning där folk slår vad om pengar och moderniserar sina robotar för bästa resultat. Charlie (Hugh Jackman) är en avdankad boxare som är skuldsatt upp till öronen, samtidigt som han försöker tjäna en slant här och där. När han plötsligt får ta hand om sin 11-åriga son under 2 månader öppnas hans ögon för vad han egentligen saknat i sitt liv.

Med den tredje Transformers färskt i minnet var det med en gnutta vemod jag började titta på Real Steel, men ganska snabbt visade det sig att detta är en film som har allt Transformers saknar; känsla, hjärta och spännande action. Jackman är som klippt och skuren för sin roll, han gör sin karaktär lätt att både älska och hata samtidigt som hans motspelare, Dakota Goyo, gör en charmig, småirriterande och väldigt övertygande insats som hans smarta son. Det är även kul att se Evangeline Lilly utanför serien Lost, även om hennes karaktär känns lite tom.

Effekterna är välgjorda utan att gå till överdrift, filmen är familjevänlig och bjuder på både det ena och det andra i form av skratt och tårar. Det enda som är lite tråkigt är historien mellan fadern och sonen som man känner igen från tidigare filmer, men även den har man försökt berätta utan några ”I love you” och andra obekväma repliker. Längden är också snäppet över gränsen, men som helhet får Real Steel en väldigt stark trea då den bjuder på så många känslor och fina scener. En tvåa sägs redan vara under utveckling, nu håller vi tummarna!

3/5

Filmens specialitet: robotboxning - 4