Recension: The Girl With The Dragon Tattoo

The Girl With The Dragon Tattoo

Slår inte originalet

Mikael Blomkvist (Daniel Craig) är en journalist som blir anlitad för att hitta barnbarnet till Henrik Vanger (Christopher Plummer) som sedan 40 år tillbaka försvunnit. Under tiden början han lära känna Vangers familj och för att kunna effektivisera sitt arbete tar han hjälp av Lisbeth Salander (Rooney Mara), en ung och problemtyngd tjej vars jobb är att hacka in sig på datorer. Det blir en farofylld utredning där ingen går säker.

Regissören David Fincher (som även gjort Se7en, Fight Club & The Social Network) må vara grym på att göra filmer, men detta blir ett stort undantag. Den amerikanska remaken når inte upp till den svenska versionen och anledningarna är många. Det är hoppigt, grått, tråkigt, och fruktansvärt långt. Första gången jag tittade på klockan hade det knappt gått en timma av filmens 150 minuter.

Craig gör en bra insats som journalisten Mikael och Mara klarar sig helt hyfsat, mest för att detta är hennes första stora roll. Annars är Lisbet Salander bäst så som Noomi Rapace tolkar henne; Maras version är snällare, mesigare och mer sårbar. Fincher har ändrat på ganska stora detaljer och slutet avviker sig helt från den svenska filmen, vilket är riktigt dåligt. Sen när förvandlades Män Som Hatar Kvinnor till en romantisk film?

Mystiken, osäkerheten och den isande stämning som genomsyrade den svenska versionen är borta och ersatt med en grå, dyster och halvdan känsla som måste återspegla Finchers passion för projektet. Filmen må ha fått bra kritik men det är endast tack vare underlaget den är baserad på, och de $90 miljoner som man spenderat går obemärkt förbi. I mina ögon är detta ännu ett bevis på att Hollywood har slut på idéer och återvinner i stora drag allt som går att återvinna. Det blir en svag trea till filmen.

3/5

Filmens specialitet: amerikansk touch - 1