Recension: The Divide

 

The Divide

 

Människans mörkaste inre

 

Av en okänd anledning attackeras staden av atombomber som river ner allt i sin väg och förvandlar människor, skyskrapor och samhällen till aska. En grupp människor lyckas överleva då de hinner ta sig ner till ett skyddsrum under marken och där börjar den eviga väntan på hjälp. Väntan i sig blir det minsta problemet när stressen och psykiska pressen gör sig påmind; personligheter ändras, desperation tar över och deras inre mörker börjar ta över…

 

Det är sällan jag känt mig så omskakad och mållös över en film som denna; det är en rå och brutal studie som tar med sig publiken till några trasiga individers mest skrämmande och mörka begär, där de kan strunta i allt omkring och ge utlopp för det som de bär med sig inombords. Det är duktiga skådespelare som tolkar de olika karaktärerna, men jag hade önskat mer karaktärsfördjupning så man förstår deras handlande bättre; ganska ofta känns olika händelser omotiverade.

 

Annars är detta en av de bästa filmer jag sett; suveränt kameraarbete, stämningsfull musik och en lågmäld och dramatisk ton som med jämna mellanrum eskalerar till oumbärliga nivåer samt ett välskrivet manus som får en att tänka några extra varv. Regissören Xavier Gens (som även regisserat franska skräckfilmen Frontiers) är en lovande regissör att hålla koll på och jag ser fram emot hans nästa projekt. Det blir en stark fyra till The Divide som absolut inte är en film för alla, men som kan förbluffa om man är mottaglig.

 

4/5

 

Foto: 5

Skratt: -

Musik: 5

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: människans mörka sida - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt

 

TRAILER

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0