Recension: Prometheus

Prometheus

Hänförande grafik

Snacket har gått varmt om Prometheus och tidigt under produktionsstadiet hintade regissören Ridley Scott om att detta skulle kunna bli en prequel till de kultförklarade Alien-filmerna. Och så blev fallet, vi får följa besättningen på rymdskeppet Prometheus som ger sig ut i rymden för att försöka hitta människans ursprung och ta kontakt med våra skapare. Väl framme på plats märker de att något är fel; det de letar efter har övergivit stället då något annat tagit över…

Prometheus är en pampig och läcker film. Det visuella är emellanåt häpnadsväckande snyggt och de detaljrika scenerna kittlar fantasin med sina färgstarka skildringar. De datoranimerade effekterna håller högsta klass och varelserna som dyker upp är snudd på perfektion ur den tekniska aspekten. Man har även lyckats pricka rätt med skådespelarna; Noomi Rapace gör en djärv och modig tolkning av sin karaktär medan Michael Fassbender är magnifik som en programmerad robot som utför order. Även Charlize Theron som skapar fler isiga ögonblick än vad en normal människa borde klara av under en livstid är värd att nämnas.

Manuset däremot är amatörmässigt och karaktärerna varken fördjupas eller är originella nog för att få delta i en film av denna kaliber. Man bryr sig inte om vad som händer med karaktärerna (bortsett från Noomis) och det finns otroligt korkade inslag som hade platsat utomordentligt i en b-film. Vad sägs om att två personer ur besättningen börjar gå vilse trots ultramoderna navigeringssystem? Eller att man glatt leker med okända substanser och vill klappa främmande varelser? Skräcken och desperationen som osade ur Alien är bortblåst och det är sällan spännande, men aldrig tråkigt, och dess klimax kommer alldeles försent.

Prometheus imponerar tekniskt, men den lyckas aldrig blir mer än småintressant då skräcken och paniken ersätts av träig dialog och udda handlingar. Trots detta blir det en stark trea och jag hoppas på en uppföljare.

3/5

Filmens specialitet: människans ursprung - 3