Recension: New Moon

New Moon

Frustrerande

I nästa del av den populära, men desto mindre omtyckta vampyrsaga finner sig Bella (Kristen Stewart) övergiven när Edward (Robert Pattinson) vänder henne ryggen och lämnar henne ensam i skogen efter en händelse som nästan kostat henne livet. Han anser att hon är tryggare utan honom i närheten – och lämnar därför henne mitt i en skog, ensam och hjälplös. Med tiden upptäcker hon att vännen Jacob (Taylor Lautner) blivit biffigare, skaffat ny frisyr och kommit ut som varulv, något som drar Bellas djuriska uppmärksamhet till sig. Vem ska hon välja?

Det uns av charm som glimmade till så sällan under första filmen är borta, skådespeleriet är om möjligt sämre och manuset är frustrerande dåligt. Oftast känns filmen som en överlång kalsongreklam med Lautner springandes runt naken i vått och torrt, men då börjar Pattison glittra och gör oss påmind om att det faktiskt är en seriös spelfilm, och det förstörs återigen av filmens amatörmässiga effekter när Lautner omvandlas till varulv. Trots dess speltid på 130 minuter stampar storyn på samma punkt och varken Stewarts ångestattacker eller löjliga actionscener gör det hela mer spännande.

Varför blir inte filmatiseringen av denna bokserie så lyckad? Svaren är många, men det mesta ligger nog i att det är snabba produktioner utan varken tanke eller känsla, där kvalitén hamnar i skugga för själva namnet och populariteten. New Moon är ibland så dålig att man skäms och jag kan inte göra annat än att hoppas på att denna filmserie tar slut så fort som möjligt.

1/5

Action: 1

Filmens specialitet: Jacobs kropp - 5