Recension: Despicable Me 2

Despicable Me 2

Animerat som roligast

Efter succén med Despicable Me (”Dumma Mej” på svenska) var en uppföljare väntat och denna gång får vi följa Gru (Steve Carell) som nu vid detta lag blivit aningen snällare, hemmapappa och lagt undan skurkrollen för att satsa på ett nytt jobb. Saker och ting går fel när hans älskade armé av minions börjar försvinna och när Lucy (Kristen Wiig) dyker upp med ett nytt uppdrag för honom blir det svårt att säga nej…

Despicable Me är den typ animerat som man varken ser för storyn eller själva animationen; det är endast för att skratta, ha kul och må bra i 90 minuter. Det kommer varken upp till Pixars eller DreamWorks nivå kvalitetsmässigt men när det kommer till hur mycket filmen får dig att skratta slår den båda dessa tillsammans. Stuket påminner lite om Ice Age filmerna bara att tempot är fem gånger högre och skratten duggar tätare. Det är färgglatt, galet animerat och mycket, mycket underhållande.

Ibland hände det så mycket att jag hade svårt att ta mig samman; jag skrattade, försökte följa med händelserna samtidigt som de färgsprakande scenerna stal uppmärksamheten med sin detaljrikedom. Grus små gula pluppar har blivit filmens främsta kännetecken och de bjuder självklart på flest skratt, men här finns även scener då både Agnes, Gru och nykomlingen Lucy briljerar, för att inte glömma El Macho som har en av de roligaste och mest absurda bakgrundshistorier jag någonsin sett i en animerad film.

Med ett rappt tempo, underhållande slap-stick och en hel drös galenheter kammar Despicable Me 2 hem en stark betygsfyra och överträffar även originalet.

4/5

Skratt: 5