Recension: August: Osage County

August: Osage County

Roberts briljerar

När Violet Westons (Meryl Streep) man plötsligt försvinner spårlöst får denna oroliga händelse hela hennes familj att samlas, vilket inkluderar hennes tre döttrar och deras respektive inklusive barn och nya partners. Det blir en stor familjesamlingen för att stötta Violet genom denna svåra tid; som om det inte vore nog har hon även drabbats av muncancer och knaprar piller som det vore polkagris. Hemligheter, nya som gamla kommer till ytan när denna minst sagt instabila familj får spendera en helg tillsammans ute på landsbygden.

Denna film är baserad på en teater och större delen av filmen känns det som om man tittar på en; det är oerhört långsamt tempo och filmen litar helt och hållet på dialogen och skådespelarnas talang, återigen som i en teater. Streep är som vanligt lysande med sin rappa käft och elaka repliker, även om hon ibland överspelar en gnutta, men det är Julia Roberts som stjäl showen här. Hon verkligen briljerar i varenda scen som Violets äldsta dotter Barbara och fick en välförtjänat Oscarsnominering för sin insats. Det finns även en del stora manliga namn i form av Ewan McGregor och Benedict Cumberbatch men de är båda underanvända och deras karaktärer försvinner lätt i denna kvinnodominerade film.

Även om manuset imponerar såsom skådespeleriet är det oerhört tomt emellanåt; det blir varken tillräckligt engagerande eller gripande för att jag som publik ska känna mig berörd eller investera min tid i karaktärer. Det är underhållande att se på för stunden men efteråt borstar jag av upplevelsen och känslorna från axeln och vandrar ut från salongen tänkandes på vilken film jag ska se härnäst. Det är ett sevärt familjeporträtt tack vare skådespelarensemblen, men som film lämnas mycket kvar att önskas. Betyget hamnar på en stadig trea.

3/5