Recension: New Year's Eve

New Year’s Eve

Lättglömd nyårsafton

Vi har Ingrid (Michelle Pfeiffer) som känner att hon inte nått sina drömmar i livet, Paul (Zac Efron) som hjälper Ingrid med att nå sina drömmar, Stan (Robert De Niro) ligger på sin dödsbädd helt ensam, Aimee (Halle Berry) som till synes tänker fira nyår själv, Tess (Jessica Biel) vill föda först efter nyår och vinna pengar, Laura (Katherine Heigl) funderar på om hon ska ta tillbaka sin gamla flamma Jensen (Jon Bon Jovi), Randy (Ashton Kutcher) fastnar i en hiss med Elise (Lea Michele), Kim (Sarah Jessica Parker) är en överbeskyddande mamma och hennes dotter Hailey (Abigail Breslin) rymmer, Sam (Josh Duhamel) får lifta in till sitt event och stöter på udda människor samt Claire (Hilary Swank) som har i uppgift att få upp en mekanisk boll i luften.

Lät detta som en bra idé? Tydligen tyckte regissören till Valentine’s Day det och föste ihop hälften av Hollywood för att sprida budskapet om kärlek, gemenskap, förlåtande och en del andra klichéer till den korkade delen av biopubliken som slänger ut en hundring så fort dem ser Efrons namn på affischen. Moralkakorna är övertydliga, sångnumren fruktansvärt pinsamma och voice overn… Ja, få mig inte ens att snacka om voice overn, som ska lära publiken hur viktigt det är att följa sina drömmar, tro på sig själv och förlåta varandra under en sådan storhelg som nyårsafton.

Skämten är plattare än den plattaste pannkakan och manuset går på ren automatik, inga överraskningar och ingen som helst filmskaparpassion har lagts ner på detta projekt. Skådespelarna lär haft jäkligt roligt under inspelningen och ännu roligare blev det när lönen kom, men de som funderar på att genomlida en sådan översöt och övertydlig film bör seriöst fundera på om dem vill spendera sin juletid och svårförtjänta pengar på något som inte anstränger sig det minsta för att förtjäna det.

1/5

Filmens specialitet: nyårsafton - 1