Recension: Das Experiment



Das Experiment

 

Överraskar och skrämmer

 

Detta är originalet från 2001 som har fått en amerikansk version med Adrien Brody i huvudollen. Jag såg den amerikanska versionen först och redan nu kan jag avslöja att den tyska är överlägset bättre. Som tidigare känt kretsar handlingen runt en grupp män som frivilligt låter sig bli inlåsta i ett fängelse; en del av gruppen får agera som fångar och de återstående som vakter. Med hjälp av kameror övervakar de ansvariga experimentet för att se hur läget utvecklas under två veckors tid.  

 

Varför det kom en amerikansk version fattar jag inte, speciellt inte när man tagit bort stora delar av originalet och struntat i att utveckla och berätta mer om experimentet. Här får man en mycket tydligare och större överblick av hela experimentet, vilka som ligger bakom och varför man genomför det. Filmen har en bättre sammanhållning och är intressant rakt igenom, för att inte tala om hemsk och bitvis jobbig att se. Skådespeleriet är bra, kanske inte lika övertygande som den amerikanska versionen men det är trovärdigt och välfungerande.

 

Fotot är väldigt snyggt och några scener är riktigt läckert filmade. Scenbygget känns nytt och fräscht, inte som de typiska amerikanska fängelserna där allt ser likadant ut. Slutet överraskade mig rejält, trots att jag visste vad jag hade att förvänta mig. Hoppa över den amerikanska utgåvan och se originalet istället, det finns mycket mer att både se och fundera över. Betygsfyran är given.

 

4/5

 

Foto: 4

Skratt: -

Musik: -

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: människans psyke - 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0