Recension: Shame

Shame

Ens vardag – annans missbruk

Brandon Sullivan (Micharl Fassbender) har ett bra jobb, snygg lägenhet och ser själv inte så pjåkig ut. Han lever ett till synes ensamt liv, men under den rena fasaden döljer sig något fördärvande; ett sexmissbruk som han jämt och ständigt påminns av, som ruinerar honom inifrån och aldrig verkar få ett slut. När hans syster Sissy (Carey Mulligan) dyker upp hemma hos honom utan förvarning tar hans liv en ny vändning och han blir tvungen att tämja monstret inom sig.

Shame är en skrämmande naken film som tar åskådaren ända in på skinnet av karaktären, det blir nästan obehagligt intimt och ett par scener blir nästan besvärliga att se på då inget lämnas åt fantasin. Den ständigt aktuella Fassbender gör en roll som få personer hade accepterat till något mänskligt, tragiskt och smärtsamt. Mulligan visar en sida som jag tidigare inte hade sett och hennes roll kunde inte ha skiljt sig mer från den i Drive, men hon gör det trovärdigt och skickligt.

Skådespeleriet är inte något som hamnar nära hjärtat då hela ämnet sexmissbruk är något man vill ta avstånd från och på så sätt ser man filmen ur en ”normal” persons ögon. Det finns olika definitioner av normal och här finns det mycket att diskuteras inom filmens ramar. Regissören Steve McQueen ska ha eloge för att ha tagit tag i ett så anonymt ämne och visat upp det med stil, känsla och respekt. Och på tal om stil, filmens foto och klippning är utsökt; långa tagningar är något jag personligen är svag för och här finns det gott om den varan. Det blir en stadig fyra till Shame.

4/5

Filmens specialitet: sexmissbruk - 5