Recension: Rise of the Planet of the Apes



Rise of the Planet of the Apes

 

Överraskar och övertygar

 

Will Rodman (James Franco) håller på ett forska fram ett läkemedel som ska kunna bota sjukdomen Alzheimers. För att kunna se preparatets effekter och bieffekter testas olika versioner av läkemedlet på en grupp apor och efter en misslyckad presentation kommer Will över en liten apunge som han bestämmer sig för att ta hand om. Med tiden upptäcker han att apungen ärvt sin moders genetiska anlag som påverkats av testerna och utvecklat sinne för logik, språk och förståelse; snabbt inser Will att detta är ett enormt genombrott – eller ett stort snedsteg.

 

Senaste filmen i serien minns jag knappt, men de fragment som dyker upp i huvudet är inte mycket att hänga i granen. Filmens regissör Ruper Wyatt som är en nykomling lyckas göra en nyversion som både överraskar och övertygar; duktiga skådespelare i trovärdiga roller, riktigt snygga effekter och en historia med både hjärta och innehåll. Trots att vissa karaktärer känns väldigt stereotypiska flyter filmen utan större nergångar och målar upp en intressant story som kanske inte känns trovärdig vägen ut, men lyckas ändå att övertyga.

 

Andy Serkins som spelat Gollum får gestalta huvudapan och det utförs med bravur; det var länge sedan en datoranimerad karaktär kändes så mycket i hjärtat (sen Dobby). Filmen har även en lite mer typisk uppbyggnad, första hälften där vi får bekanta oss med omgivningen och aporna och andra hälften som blir en actionfilm. Slutet tillfredställde inte riktigt, jag ville ha mer och ser fram emot en andra del i serien. Det blir en stark trea som nästan snuddar på betygsfyran.

 

3/5  

 

Foto: 4

Skratt: -

Musik: 3

Skräck: -

Action: 3

Effekter: 4

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: ta hand om jorden - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Wall-E



Wall-E

 

Pixar briljerar

 

Jorden är förstörd, övergiven och grå. De människor som var kvar åkte ut i rymden i ett gigantiskt skepp och väntar nu på att få återvända när jorden återhämtat sig. Kvar på planeten är Wall-E, en liten robot vars främsta uppgift är att städa undan de sopor som täcker jordens yta. Hans enda sysselsättning är att bygga skyskrapor av soporna och till sällskap har han en liten kackerlacka. En dag dyker en supermodern, svävande robot upp och Wall-E dras med på en resa ut i rymden…

 

Filmens första hälft är nästan helt dialogfri och man får titta, beundra och studera den värld Pixar har byggt upp; något som kan bli en skrämmande verklighet om vi fortsätter förstöra jorden. Trots att Wall-E är en robot känner man så oerhört mycket för honom när han dag in och dag ut pressar sopor och underhåller sig på kvällen med att kolla på ett musikklipp. Han känner sig ensam och som alla andra varelser på denna jord letar han efter någon att få hålla kär.

 

Filmens andra hälft, som även är dess svagare, utvecklas till en lite mer händelserik och fartfylld historia som utspelar sig på rymdskeppet där människorna bor. Människorna gestaltas på ett äckligt men bitvis trovärdigt sätt, det är något som man aldrig sett innan och man får sig några riktigt jobbiga tankeställare. Animering är som väntat felfritt och Wall-E är en karaktär som man lätt faller för; tillsammans med den underbara musiken skapas ögonblick av ren filmmagi som imponerar, upplyser och även känns ända in till hjärtat.

 

5/5

 

Foto: 5

Skratt: 3

Musik: 5

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: -

 

Filmens specialitet: ta hand om jorden - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Irréversible



Irréversible

 

En fransk skräckfantasi

 

Alex (Monica Bellucci) är på en fest med sin man Marcus (Vincent Cassel) och deras gemensamma vän Pierre (Albert Dupontel). Efter ett litet bråk med Marcus bestämmer Alex sig för att bege sig hemåt och lämnar festen. På väg hem gör hon misstaget att ta gångtunneln istället för att korsa vägen – där nere möter hon vad som kan komma att bli det sista i hennes liv. Hon våldtas och misshandlas brutalt och vi får se de konsekvenser som händelsen får för Marcus och Pierre de kommande timmarna.

 

Detta är en fransk film som uppmärksammades världen på grund av dess uppbyggnad; den börjar med slutet och man får se händelserna i bakvänd ordning. Man har även spelat in den i längre sekvenser utan klipp för att berätta historien på ett trovärdigt sätt. Skådespeleriet är väldigt naturligt och äkta, största delen av manuset är improviserat och dialogen flyter på utan större problem. Filmens råa och vågade stil är också värd att nämnas; kameraarbetet är skickligt genomfört och skapar en ihärdig obehagskänsla samtidigt som man experimenterat med både ljus och ljud för att framhäva känslan av förvirring och skräck.

 

Våldsscenerna och våldtäktsscenen är mycket välgjorda och därför är det riktigt jobbigt att se det som enligt mig är den mest trovärdiga skildringen av ett sådant brott. Detta är en väldigt speciell och jobbig filmupplevelse som inte glöms av i första taget, inte bara eftersom det kretsar runt ett känsligt ämne, utan för att filmen i sig är väldigt experimentell. Det som hindrar Irréversible från att få en femma är att den trots sin speciella uppbyggnad inte är intressant hela vägen då man redan vet hur historien slutar när filmen börjar närma sig sitt slut.

 

Många har sagt att filmens våldtäktsscen är för lång och överdriven och nästan pornografisk, medan jag anser att detta är en realistisk skildring av människans vidriga natur och brottets hemska djup, en sida av människan som ingen ska behöva uppleva. Tyvärr är det inte så och filmen skildrar det ganska klart och tydligt, det känns som en smäll i ansiktet och man glömmer inte det man sett i första taget.

 

4/5

 

Foto: 4

Skratt: -

Musik: 3

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 5

 

Filmens specialitet: långa tagningar - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Nyheter



Butler återkommer

 

Gerard Butler som fick sitt stora genombrott efter 300 kan komma att medverka i uppföljaren 300: Battle Of Artemisia. Trots att storyn är helt annorlunda kan han medverka och så gör även Lena Headey. För den nya filmen satsar man på nya, okända skådespelare, ungefär som i 300.


 

Resident Evil: Retribution

 

I femte filmen återkommer självklart Milla Jovovich, men vi får även se mer av Sienna Guillory som medverkade i Apocalypse och dök upp som hastigast i slutet av Afterlife. Boris Kodjoe som spelade Luther i fjärde filmen kommer också tillbaka. Jovovich har även bekräftat att varken Wenworth Miller (Chris Redfield), Ali Larter (Claire Redfield) eller Spence Locke (K-Mart) vara med i filmen eftersom de gripits av Umbrella Corporation.

 

Däremot kommer nya karaktärer som Ada Wong, Leon Kennedy och Barry Burton dyka upp i serien för första gången. Ryktet säger att Jensen Ackles från tv-serien Supernatural kommer spela Leon Kennedy. Filmen börjar spelas in nästa månad i 3D och Jovovich har även twittrat om att parasiterna ”Las Plagas” från fjärde spelet kommer dyka upp i filmen, och även en jaktscen som involverar en Rolls Royce och utspelar sig på Röda Torget. Jill Valentine (Sienna Guillory) och Alice (Jovovich) kommer göra upp en gång för alla och Jovovich hoppas även på en sjätte film, där alla karaktärer möts.


 

Abduction 2?

 

Abduction har inte ens haft premiär men regissören snackar redan om en uppföljare med Taylor Lautner i huvudrollen. Oavsett om filmen floppar eller inte kommer en tvåa bli av, enligt John Singleton som även är säker på att få regissera uppföljaren. Han nämner även att han försöker gör något mer av Lautner, att han inte bara är ”utseende”. Åter står att se, tills vidare kan trailern till Abduction ses HÄR.  

Liam Hemsworth

 

Lillebrorsan till Chris Hemsworth (Thor) har fått en roll i The Expendables 2. Han är blott 21 år gammal och knappt någon actionskådis, men nu ska han få visa vad han gå för tillsammans med de ruttade actionhjältarna. Rollen är fortfarande oklar, men frågan är om han inte kommer fungera som ögongodis för den kvinnliga publiken? Även Scott Adkins kommer också dyka upp i filmen som spelas in i Bulgarien.  


 

Sinbad under utveckling

 

Arabian Nights kommer snart att kunna ses som en storbudgetsfilm på närmaste biograf. Handlingen bygger på ”Tusen och en natt” och man har eventuellt valt Dwayne Johnson till att spela Sinbad, medan Liam Hemsworth kommer spela rollen som en befälhavare och Anthony Hopkins som en ond trollkarl som mördar Sinbads kärlek. Regissören blir Chuck Russell som tidigare gjort The Scorpion King och filmen kommer visas i 3D.


 

Blair Witch fortsätter

 

Den första filmen blev succé världen över och är enligt många den mest skrämmande film som gjorts – sen kom en uppföljare som vi helst vill glömma. Regissören till den första filmen, Eduardo Sanchez, avslöjade nyligen att man kommer göra en tredje del och väntar på grönt ljus från filmbolaget. Man kommer dock ignorera den andra delen och återförena skådespelarna från den första filmen; frågan är om det kommer bli en prequel?


 

REC 3: Genesis

 

Första teaser trailern til REC 3: Genesis har kommit och det ser väldigt lovande ut. Jag hoppas på en del förklaringar till händelserna, annars ser det ut att bli en riktigt blodig rulle.


Recension: Attack The Block



Attack The Block

 

Störtskön attack

 

I Attack The Block får vi bekanta oss med några smått kriminella ungdomar som får något annat att utkämpa än gängbråk, nämligen en utomjordisk invasion. En kväll faller något från himlen och ungdomarna dödar varelsen innan den hinner göra något, men snart börjar det falla fler och större monster som är ute efter att hämnas sin mördade vän. Det blir en galen kamp mot de utomjordiska varelserna samtidigt som ungdomarna försöker skydda sina hem från att förstöras.

 

Detta är en galen och rasande skön monsterfilm med karaktärer man snabbt faller för, men det är inte så att man alltid är på deras sida eftersom de är kriminella och inte riktigt förtjänar att vinna. Varelserna ser billiga ut, men de är ändå ganska häftiga och gjorda med finess, så man köper effekterna trots att det inte är bland det bästa. Rappa repliker och olika sidohistorier blandas ihop och bjuder på en riktigt skön rulle.

 

Däremot lyckas inte filmen bli jättebra utan håller en jämn nivå utan att bryta ny mark. Skådespelarna är amatörer och vissa karaktärer känns extremt stereotypiska, för att inte tala om slutet som lämnar en smått träig smak då både repliker och agerandet brister. Trots dessa punkter är Attack The Block bättre än både Skyline och World Invasion: Battle Los Angeles och får en trea.

 

3/5

 

Foto: 2

Skratt: 3

Musik: -

Skräck: -

Action: 3

Effekter: 2

Skådespeleri: 2

 

Filmens specialitet: lurviga utomjordingar - 3

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Volver



Att Återvända

 

Mörk humor med Penelope

 

Raimunda (Penelope Cruz) är en kvinna med många bollar i luften; hon har flera jobb och efter en olycka blir hon även tvungen att dölja en viss persons död. Hennes hektiska liv rullar på tills hennes syster en dag stöter på deras döda mor – levande. Plötsligt dras Raimunda in i en förvirrande spiral av bekymmer, jobb och en död mamma, som återvänt för att ställa saker och ting till rätta…

 

De oftast färgglada scenerna skapar en extrem kontrast mot filmens egentligen sorgliga och väldigt hemska historia, och de flesta repliker dryper av svart humor. Det är väldigt spanskt och ljuvligt, Cruz gör en mycket fin prestation och lyckas få mig att både skratta och gråta. Mysiga miljöer varvas med kalla, gråa omgivningar samtidigt som musiken aldrig låter känslan av trygghet försvinna.

 

Filmens historia bjuder även på några oförväntade händelser som gör att jag blev överraskad, men det går aldrig överstyr, utan håller sig alldeles på gränsen. Takten är ojämn och man hade kunnat korta ner filmen ett snäpp, men annars är detta en fin film familjerelationer och hjärtesorg. Att Återvända får en stark trea.

 

3/5

 

Foto: 3

Skratt: 3

Musik: 3

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 4

 

Filmens specialitet: vem har återvänt? - 3

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Midnight In Paris



Midnight In Paris

 

Kul för den insatte

 

Gil (Owen Wilson) och Inez (Rachel McAdams) reser till Paris med Inez föräldrar samtidigt som Gil har problem med sin att skriva färdigt sin novell. Trots att han sedan tidigare är en mycket framgångsrik manusförfattare i Hollywood lyckas han inte bli nöjd med sitt skrivande. Gil blir lätt förförd av Paris och dess romantik, vilket inte kan sägas om Inez, och samtidigt som han planerar en framtid i Paris glider Inez allt mer ifrån honom. Som om det inte vore nog börjar mystiska saker ske vid midnatt…

 

Detta är en romantisk dramakomedi som passar personer som är insatta i konst, den ”gyllene åldern” och kan historien om de stora konstnärer och poeter som bodde på den tiden. Då kan jag tänka mig att filmen blir en extraordinär upplevelse – men för mig som inte är så insatt var det ytterst enformigt och svårt att hänga med i svängarna. Woody Allen har som alltid samlat ihop en skara duktiga skådespelare; Wilson i huvudrollen är charmig, men McAdams som hans bitchiga partner känns lite fel.

 

Annars får vi se Marion Cotillard, Adrien Brody och Kathy Bates i olika roller som mer eller mindre är väldigt speciella. Brody glänser mest under de få minuter han är med och gör en Salvado Dalí som man sent glömmer. Det är en väldigt mysig film med fin och fransk musik, trevliga miljöer och ett roligt koncept, men det är inte en film för alla. Det blir en stadig tvåa för min del, men återigen är det en smaksak.

 

2/5   

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: 4

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: vad händer vid tolvslaget? - 2

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Final Destination 5



Final Destination 5

 

3D som bäst

 

För tio år sedan kom den första filmen som gav upphov till tre mer eller mindre lyckade uppföljare och nu är det dags för den femte  i serien, och liksom föregångaren är den i 3D. Sam (Nicholas D’Agosto) får en föraning om att en bro kommer rasa och lyckas rädda sig själv och några vänner undan sin föraning som ganska snart besannas. Skräckslagna men tacksamma över att ha lurat döden fortsätter de sina liv, men det dröjer inte länge innan de en och en dör i gräsliga olyckor. Är döden i farten, ännu en gång?

 

Här serveras vad fansen saknade i föregångaren; chockerande, brutala och omöjliga olyckor med spännig och noga utstuderade sidospår. Man lyckas även använda 3D-tekniken på bästa möjliga sätt sen Avatar och redan vid förtexterna har man fått uppleva mer 3D-effekter än alla andra 3D-filmer i år bjudit på tillsammans. Allt från blod, hjärnsubstans, pålar, tarmar och diverse farliga föremål skjuts ut ur bioduken och bevisar att man än så länge inte börjat få idétorka.

 

Det ställs en del intressanta frågor, vem är värd att leva? Varför? Vem är inte värd att leva och vem bestämmer det? Mot slutet dyker en ny teori upp, om hur man kan lura döden och det känns kul att man försökt göra något mer än att bara döda alla karaktärer efter varandra. Skådespeleriet och manuset är snäppet bättre än den bedrövliga fyra, men det säger inte så mycket. Slutet av filmen bjuder dessutom på en ganska stor twist som lyckades överraska mig i alla fall. Det blir en stadig trea till Final Destination 5 som är en häftig och vidrig 3D-upplevelse.

 

3/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: -

Skräck: 3

Action: -

Effekter: 4

Skådespeleri: 2

 

Filmens specialitet: dödliga olyckor - 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: The Final Destination

The Final Destination

 

Sämst i serien

 

Ingen ”4” efter titeln, utan ”the” innan titeln märker ut att detta definitivt är den sista filmen i serien (?). Nick (Bobby Campo) är på en racingtävling tillsammans med sin flickvän och några vänner, men får plötsligt en vision om hur en av bilarna förlorar kontrollen och det leder till en seriekrock som får en dödlig utgång för publiken. Han räddar undan några personer men liksom de tidigare filmerna gillar inte döden att bli lurad och börjar därför slakta folk genom olika ”olyckor”.

 

Detta är i mitt tycke den sämsta uppföljaren i serien, trots att regissören är mannen bakom den andra delen som nästan överskuggade ettan. Här har man även kryddat på med några töntiga 3D-effekter som knappt märks av och skrivit ett icke existerande manus som är en repetition av sig själv. Skådespelarna är urkassa och tillsammans med det usla manuset bidrar de till att alla ”allvarliga” scener blir skrattretande dåliga. Dödsscenerna är tråkiga, idéfattiga och våldigt få i jämförelse med de tidigare filmerna.

 

Detta är en uppföljare som endast lever på sitt namn och lyckades tjäna stora summor tack vare lyckade föregångare, samt 3D-effekterna som egentligen inte bidrar med något. I mina ögon existerar inte denna, utan trilogin klarar sig mycket bättre utan denna onödiga film som inte tillfredställde på något plan alls. Betygsettan är solklar.

 

1/5

 

Foto: 1

Skratt: -

Musik: -

Skräck: 1

Action: -

Effekter: 1

Skådespeleri: 1

 

Filmens specialitet: dödliga olyckor - 1

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Låt Den Rätte Komma In



Låt Den Rätte Komma In

 

”Kunde ha blivit…”

 

Oskar är en ensam och mobbad kille som går till skolan utan någon större glädje och kommer hem till ett hem som inte ger den värme och kärlek han behöver. Hans liv flyter på utan några större händelser ända tills Eli flyttar in i lägenheten bredvid. Hon luktar konstigt, har på sig lite kläder trots att det är kallt och vistas ute endast när det är mörkt. Oskar finner henne intressant och de börjar en vänskap som blir mycket djupare än vad någon av dem kunde ha trott, samtidigt som sanningen om Eli sakta men säkert kommer fram.

 

Detta blev en av de mest kritikerrosade filmerna någonsin och fick mycket uppmärksamhet världen över, så mycket att en amerikansk och i mitt tycke bättre version släpptes. Enligt mig är filmens största svaghet brist på stämning och trovärdigt skådespeleri. Takten är långsam vilket passar historien, men det är ingen stämning som skapas utan handlingen famlar runt i mörkret och gör inget större intryck. Skådespeleriet känns tveksamt och halvdant, som om man helt enkelt nöjde sig med det man hittade.

 

Med rätt material kunde man ha skapat en film som hade blivit lika gripande och tät som den amerikanska versionen, men här slarvas det bort och blir en spretig film om udda vänskap. Manuset är bitvis välskriven, men det finns repliker som är opassande och skrattretande vilket är tråkigt. Slutligen måste jag berömma både musiken och fotot som gör att filmen någorlunda blir intressant och fin att se på, annars är detta en film som kunde ha blivit mycket bättre.

 

2/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: 3

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 2

 

Filmens specialitet: udda vänskap - 2

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Stake Land



Stake Land

 

Små ändringar – stor skillnad

 

Martins (Connor Paolo) liv ändras över en dag när en epidemi sveper över landet och förvandlar alla människor till blodtörstiga vampyrer. Han förlorar sin familj och slår följe med Mister (Nick Damici), en orädd och hämningslös jägare som mer än gärna dödar vampyrer. De tvingas att resa genom olika städer, träffa olika personer och klara sig undan en del faror för att slutligen komma dit det finns hopp – Nya Eden.

 

Detta är inte en vanlig vampyrfilm och historien långt ifrån typisk och förutsägbar; här har man med hjälp av må ändringar skapat en film som skiljer sig från mängden. Tack vare duktiga skådespelare och lagom mycket vampyrer och skräck har man lyckats skapa en film som känns trovärdig utan att spåra ur eller endast fokusera på våld. Hoppet klamrar sig fast och relationerna mellan karaktärerna är filmens kärna.

 

Musiken är överraskande bra och ger en smått otrolig atmosfär till filmen som är ganska mörk och grå trots små ljusglimtar. Det finns en sekvens som imponerade stort, som även är en av filmens mest skräckinjagande ögonblick och dessutom är filmad i en enda tagning; med tanke på filmens ursprung (Irland) och dess budget är det riktigt bra jobbat. Det blir en stark trea till Stake Land.

 

3/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: 4

Skräck: 3

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: udda vänskap - 2

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!



TRAILER


Recension: Horrible Bosses



Horrible Bosses

 

Ojämn men kul

 

Vem har inte dagdrömt att mörda sin chef? För Nick, Dale och Kurt blir det nästan verklighet när de bestämmer sig för att göra sig av med de personer de hatar mest i världen. Nicks chef Dave (Kevin Spacey) är allmänt instabil och mobbar folk, Dales chef Julia (Jennifer Aniston) sextrakasserar honom grovt och Kurts chef Bobby (Colin Farrell) kör ner företaget i botten, samtidig som han tar kokain och har orgier på sitt kontor. Trion tar hjälp av en före detta kriminell och försöker planera ”olyckorna” som ska ta chefernas liv…

 

På senare tid har Hollywood pumpat ut fler och fler vulgära komedier där språket är grovt, skämten råa och oftast relaterade med ämnen som egentligen inte bör skämtas om. Horrible Bosses är en av de, men snäppet mildare och väldigt ojämn. Vissa skämt är som tagna ur en Scary Movie-film och så idiotiska att man får ont i kroppen; speciellt när karaktärerna gör saker man vet de kommer åka fast för. Men med jämna mellanrum avfyras det riktigt klockrena repliker som fick mig att skratta ordentligt.

 

Cheferna Spacey, Aniston och Farrell är filmen höjdpunkter. Deras roller är så over-the-top att det nästan blir löjligt, men desto mer kul. Farrell får dock minst utrymme och försvinner ganska fort, men Aniston och Spacey ger publiken några oerhört vulgära och råa scener som man nästan skäms att skratta åt. Detta är en av årets hittills bättre komedier, den når inte upp till Bridesmaids nivå men är definitivt bättre än den överskattade och värdelösa Baksmällan II

 

3/5

 

Foto: 2

Skratt: 3

Musik: -

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: mörda sina chefer - 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: The Hurt Locker

The Hurt Locker

 

Svettigt och imponerande

 

Vi får följa den modiga och lätt avtrubbade William James (Jeremy Renner) som har den farliga uppgiften att disarmera bomber i Irak – mitt under stridens hetta. Han blir ledare för en ny grupp och hans speciella och oförsiktiga metoder får soldaterna att se rött, samtidigt som fler och fler bomber hotar att explodera och ta oskyldiga människors liv. Detta är upptakten till The Hurt Locker som eskalerar till något som är skrämmande och sant; att krig är beroendeframkallande.

 

Denna rulle belönades med 6 Oscar för bland annat årets bäst film och det är lätt att förstå varför; filmen har spelats in på plats och ger en trovärdighetskänsla som få andra filmer skapar. Det är imponerande hur regissören Kathryn Bigelow lyckats med att samla ihop duktiga skådespelare och gjort en film som känns både aktuell, viktig och gripande, utan att gå till överdrift eller kännas klyschig. Det är mycket fokus på karaktärerna och deras känslor samt agerande vilket i de flesta situationer känns befogade.

 

Filmens bjuder även på några riktigt svettiga spänningsmoment som bokstavligen drog andan ur mig – det är fruktansvärt, intressant och tragiskt, allt på samma gång. Detta är ingen actionfilm som bjuder på pang-pang bara för saken skull, utan allt som sker resulterar i antingen liv eller död och det är den hårfina skillnaden mellan fiktion och verklighet. Det blir en stark fyra till The Hurt Locker.

 

4/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: 3

Skräck: -

Action: 4

Effekter: -

Skådespeleri: 4

 

Filmens specialitet: disarmera bomber - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Nyheter



Lautner blir actionhjälte

 

The Expendables 2 håller på att rekrytera folk för fullt och nu är även Nicolas Cage aktuell, för att inte tala om fjortisidolen Taylor Lautner. Förstår inte riktigt hur han kommer in i bilden då han knappt medverkat i något förutom de usla Twilight-filmerna. Annars är namn som Christian Slater och Christopher Lambert också aktuella.

Man har även gått ut med handlingen, som kretsar runt Tools (Mickey Rourke) öde, som får de resterande grabbarna att vilja hämnas. Hans dotter Fiona hakar på, men blir fångad av en diktator och måste räddas av actionhjältarna. Namn som Jean-Claude Van Damme och Chuck Norris har officiellt lagts till.


 

Old Boy

 

Det kommer en amerikansk remake av Old Boy – Hämnden med Josh Brolin i huvudrollen och Spike Lee i registolen. Filmen kretsar runt en man som hålls fången i 15 år och utan förklaring släpps fri, för att senare ge sig ut på en hämndturné. Tidigare var Will Smith tänkt för huvudrollen med Steven Spielberg i registolen, men den idén skrotades.  


 

Nyversion av Barnhemmet

 

Den spanska filmen The Orphanage från 2007 kommer komma i en amerikansk nyversion och det är ingen mindre än Amy Adams som förhandlar om att spela huvudrollen. Regissören blir Mark Pellington och Guillermo del Toro producerar, precis som i originalet, tillsammans med Sergio Sanchez som skriver manus, vilket han även gjorde för originalet.


 

Lars Von Trier goes porr

 

Nymphomania är Lars Von Triers kommande film som handlar om en kvinnas sexliv från 0 års åldern upp till 50 år. Han har personligen frågat Stellan Skarsgård om han vill spela huvudrollen i filmen, samtidigt som han frågat Willem Dafoe som medverkade i hans Antichrist ifall han vill dyka upp i en mindre roll. Lars Von Trier har själv kallat filmen för en ”porrfilm”.




Och sist men inte minst har första teasern till The Human Centipede Full Sequence släppts.


Recension: Conan The Barbarian



Conan The Barbarian

 

Testosterondränkt kalkon

 

Jag har inte sett originalet med Arnold, men jag är fullt medveten om att detta är en remake av en omtyckt actionrulle från 80-talet. Conan (Jason Momoa) föds under de värsta omständigheterna och när han är en ung pojke mördas hans pappa framför hans ögon. Många år senare får vi se vuxna Conan, en vild och fåordig muskelknutte som ger sig ut för att hämnas sin far. Hämnden blir tuff och resan kompliceras av den vackra Tamara (Rachel Nichols) som stjäl Conanas hjärta.

 

”Hjärndöd, ultravåldsam action med hög underhållningsvärde – dessutom i 3D”. Det var mina förväntningar när jag satte mig i biosalongen, men de blev lika krossade som Conans fiender i filmen. Fruktansvärt skådespeleri, pinsamt manus och sönderklippta actionscener är endast tre av många punkter som brister genom filmens gång; vad är grejen med karaktärer som tittar upp mot skyn och skriker dramatiskt? Och säg mig, varför vågar man använda 3D-formatet när det inte bjuds på en enda 3D-effekt?

 

Som sagt är skådespeleriet som tortyr; torra repliker varvas med överspel och förvånansvärt idiotiska beslut. Momoa ser ut att ha bott i gymmet och han spottar ut replikerna med sin mest manliga och grova stämma; alla män i filmen är testosterondränkta karaktärer som suktar efter att få slå in skallen på någon. Nichols fungerar som sidodekoration och tillsammans med Momoa skapar hon den mest omotiverade sexscenen i årets filmhistoria. Effekterna är fula och oinspirerade för att inte tala om actionscenerna som man sett förr, sisådär tusen gånger.

 

Jag har helt enkelt inget bra att säga om filmen och tycker synd om de människor som jobbade med filmen i hopp om att skapa något bra. Eller dem som verkligen trodde att detta var bra, eller filmbolaget som godkände det slutgiltiga resultatet. Det är på tiden att Hollywood lär sig skillnaden på bra filmer och inkomstbringande filmer, och i detta fall är Conan The Barbarian inget av dessa två nämnda alternativ med tanke på dess gigantiska floppande.

 

1/5

 

Foto: 1

Skratt: -

Musik: 1

Skräck: -

Action: 1

Effekter: 1

Skådespeleri: 1

 

Filmens specialitet: barbarisk hämnd - 1

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: The Whistleblower



The Whistleblower

 

Oavbruten spänning

 

Detta är en film som baserats på sanna händelser och kretsar runt Kathryn Bolkovac (Rachel Weisz), en amerikansk polis som får jobb i Bosnien. Jobbet går ut på att hålla koll på läget och försöka förbättra situationen efter kriget, både för poliserna som jobbar där och de som skickats dit från andra länder för att hjälpa till. Kathryn upptäcker ganska snart att något döljs under ytan och när hon börjar gräva i det upptäcker hon en härva av sexskandaler och trafficking där alla är involverade.  

 

Jag har alltid tyckt om Weisz (förutom när hon tackade nej till Mumien 3) och att hon vågar spela en sådan roll och medverka i en så viktig film är väldigt starkt av henne, för att inte tala om hennes insats som är övertygande, gripande och trovärdig. De situationer hon hamnar i är ruskigt obehagliga och filmen bjuder på oavbruten spänning från början till slut utan att förlora publikens intresse. Det bjuds på några väldigt starka scener som är hemska men ack så viktiga för omvärlden att se.

 

Filmens foto är kallt, skakigt och grått, miljöerna kala och det finns varken tecken på hopp eller medlidsamhet. Hand i hand med den simpla musiken och starka skådespelarinsatserna blir detta en filmupplevelse som sätter sig i hjärtat och stannar kvar. Det blir en stadig fyra till denna oerhört viktiga film som alla borde se.

 

4/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: 2

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 4

 

Filmens specialitet: sanningen - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


Recension: Drive Angry

Drive Angry

 

Grym sidekick lyfter rullen

 

Nicolas Cage som på senare tid gjort allt mer tveksamma karriärsval dyker återigen upp i en b-film fast lyxigare paketerat i 3D. Nu spelar han Milton, mannen som rymmer från helvetet och kommer till jorden för att hämnas sin dotters död och rädda sitt barnbarn från att slaktas av en störd sekt som vill förvandla jorden till helvetet. Han får även sällskap i form av hetingen Piper (Amber Heard) som lånar sin bil till honom. Efter sig har han en snubbe vid namn revisorn (William Fichtner) och framför sig hämnd. Låt jakten börja!

 

Har ni sett sådana filmer där hjälten jämt och ständigt måste rädda sin kvinnliga sidekick? Eller att filmens klimax går ut på att hjälten ska rädda kvinnan ur en dödlig fälla? Inte här. Amber Heard är grym som tuff sidekick som sparkar, boxas och skjuter sönder folk. Det är verkligen en fröjd för ögat och hjärnan när man slipper oroa sig för kvinnan i filmen. Cage är vrålsur, bitter och ser ut som om han ätit något riktigt äckligt. Replikerna väser han ut utan större inlevelse medan Fichtner bokstavligen äger varje sen han syns i.

 

Detta är en våldsam film; kroppsdelar flyger av, det boxas sönder och skallben används som ölglas. Det bjuds på en del naket och Milton hinner även ge en brud hennes livs knull innan film når sin klimax. Underhållningsvärdet är högt, det är överdrivet och så sjukt over-the-top att det blir löjligt, men det är gjort med glimten i ögat, utan att ta sig själv för seriös. Ska jag vara seriös får filmen en etta, men om jag betygsätter med glimten i ögat blir det en svag trea tack vare dess höga underhållningsvärde. Jag hade inte tråkigt en enda sekund.

 

3/5  

 

Foto: 1

Skratt: -

Musik: 3

Skräck: -

Action: 3

Effekter: -

Skådespeleri: 2

 

Filmens specialitet: sanningen - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


TRAILER


RSS 2.0